İnsan hakları, günümüzde en çok konuşulan ve tartışılan kavramların başında gelmesine karşın, vergiler söz konusu olduğunda bu yaklaşım değişmekte ve bir vergilendirme sürecinde yaşanan/yaşanabilecek temel hak ve özgürlüklere ilişkin ihlaller, genellikle göz ardı edilmektedir. Oysa ki ağır ve katlanılması zor vergilere yönelik tepkiler, zamanla bir hak kazanımı mücadelesine evrilerek insan haklarının korunmasına fiili olarak hizmet etmiş ve böylece bugün birçok ulusal ve uluslararası belgede tanınıp koruma altına alınan insan haklarının, hukuksal güvencelere kavuşmasının da temelini oluşturmuştur. Bu bağlamda insan haklarının bir vergilendirme sürecinde söz konusu olamayacağını düşünmek, insan hakları tarihini yadsımak anlamına gelecek ve vergi mükelleflerini bir hukuk devletinin en temel güvencelerinden mahrum bırakacaktır. Bu nedenle bu çalışmada, vergilendirme sürecinde söz konusu olan/olabilecek temel hak ve özgürlüklere yönelik müdahaleler, temel hak ve özgürlüklerin etkili bir şekilde korunmasında önemli bir rolü bulunan bireysel başvuru hakkı kapsamında incelenmiştir.
İnsan Hakları Düşüncesinin Hukuksal ve Siyasal Alana Yansımasında Verginin Etkisi
Vergi Konulu Başvurular Bakımından Bireysel Başvuru Kabul Edilebilirlik Kriterleri
Vergi Yoluyla Müdahale Edilebilecek Bireysel Başvuru Konusu Hak ve Özgürlükler
Mülkiyet Hakkı
Adil Yargılanma Hakkı
Özel Yaşama ve Aile Yaşamına Saygı Hakkı
Düşünce Vicdan ve Din Özgürlüğü
İfade Özgürlüğü
Eşitlik İlkesi ve Ayrımcılık Yasağı
Aynı Suçtan Dolayı İki Kez Yargılanmama ve Cezalandırılmama Hakkı
İÇİNDEKİLER
İçindekiler
Önsöz 7
Kısaltmalar Listesi 17
Giriş 19
Birinci Bölüm
İNSAN HAKLARI DÜŞÜNCESİNİN HUKUKSAL VE
SİYASAL ALANA YANSIMASINDA VERGİNİN ETKİSİ
1.1. GENEL OLARAK 23
1.2. MAGNA CARTA 25
1.2.1. Magna Carta’nın Kabul Edilme Sebepleri 25
1.2.2. Magna Carta’nın Niteliği ve Önemi 26
1.3. PARLAMENTONUN DOĞUŞU 28
1.4. HAKLAR DİLEKÇESİ (THE PETITION OF RIGHT) 32
1.4.1. Haklar Dilekçesi’nin Kabul Edilme Nedenleri 32
1.4.2. Haklar Dilekçesi’nin Muhtevası ve Önemi 35
1.5. AMERİKAN DEVRİMİ 36
1.5.1. Devrimi Oluşturan Olaylar 36
1.5.2. Amerikan Devrimi’nin Önemi 45
1.6. FRANSIZ DEVRİMİ 46
1.6.1. Devrimin Nedenleri 46
1.6.2. Fransız Devrimi’nin ve İnsan ve Yurttaş Hakları Bildirisi’nin Önemi 51
1.7. İNSAN HAKLARINI KORUMA YÖNTEMİ OLARAK DİRENME HAKKI KAPSAMINDA SİVİL İTAATSİZLİK NİTELİĞİNDEKİ VERGİ DİRENÇLERİ 53
1.7.1. Thoreau– Gandhi–Walker ve Süfrajetler 55
1.8. İNSAN HAKLARININ ULUSLARARASI ALANA GEÇİŞİ 57
1.8.1. İnsan Haklarını ve Ana Hürriyetleri Korumaya Dair Sözleşme ve Bireysel Başvuru 59
İkinci Bölüm
VERGİ KONULU BAŞVURULAR BAKIMINDAN
BİREYSEL BAŞVURU KABUL EDİLEBİLİRLİK KRİTERLERİ
2.1. MAHKEMENİN YETKİSİNE İLİŞKİN KABUL EDİLEBİLİRLİK KRİTERLERİ 62
2.1.1. Kişi Bakımından Yetki 63
2.1.1.1. Gerçek Kişilerin Bireysel Başvuru Yetkisi 65
2.1.1.1.1. Ceninin Başvuru Hakkı 66
2.1.1.1.2. Ölen Kişi Bakımından 67
2.1.1.2. Tüzel Kişilerin Bireysel Başvuru Yetkisi 70
2.1.1.2.1. Özel Hukuk Tüzel Kişileri 70
2.1.1.2.1.1. Şirketler 71
2.1.1.2.1.2. Dernekler 74
2.1.1.2.1.3. Siyasi Partiler 76
2.1.1.2.1.4. Vakıflar 77
2.1.1.2.1.5. Belediye İktisadi Teşekkülleri 80
2.1.1.2.1.6. Özel Hukuk Tüzel kişiliğinin Sona Ermesi 81
2.1.1.2.2. Kamu Tüzel Kişilerinin Başvuru Ehliyetleri 83
2.1.1.3. Yabancıların Bireysel Başvuru Yetkisi 86
2.1.1.4. Mağdurluk Statüsü 88
2.1.1.4.1. Kişisellik 89
2.1.1.4.2. Doğrudanlık 93
2.2.1.4.3. Güncellik 93
2.2.1.4.4. Potansiyel Mağdurluk 94
2.1.2. Yer Bakımından Yetki 96
2.1.3. Zaman Bakımından Yetki 97
2.1.4. Konu Bakımından Yetki 98
2.1.4.1. Bireysel Başvurunun Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi Kapsamındaki Anayasal Hak ve Özgürlüklerle Sınırlı Tutulması 98
2.1.4.2. Bireysel Başvuruya Konu Edilemeyecek İşlemler 99
2.1.4.2.1. Yasama İşlemleri 99
2.1.4.2.2. Düzenleyici İdari İşlemler 100
2.1.4.2.3. Anayasa’nın Yargı Denetimi Dışında Bıraktığı İşlemler 104
2.1.4.2.4. Anayasa Mahkemesi Kararları 107
2.1.5. Başvuru Yollarının Tüketilmesi 107
2.1.5.1. İdari Başvuru Yolları 108
2.1.5.2. Kanun Yolu Kavramı 110
2.1.5.2.1. Bireysel Başvuru Açısından Tüketilmesi Gereken Yargısal Başvuru Yolları 111
2.1.5.3. Başvuru Yollarını Tüketme Kuralı Kapsamında Başvurucunun Özenli Davranmış Olması Gerekliliği 112
2.1.5.4. Tüketilmesi Gerekli Olmayan Başvuru Yolları: “Etkili ve Erişilebilir Olma Koşulu” 115
2.1.5.4.1. Tüketme Şartının İstisnaları 116
2.1.5.4.1.1. Makul Sürede Yargılama İhlalinin Söz Konusu Olduğu Durumlarında Tüketme Şartı 117
2.1.5.4.1.2. Yürütmenin Durdurulmasına İlişkin Talebin Kabul Edilmemesi Durumunda Tüketme Şartı 118
2.1.5.5. İspat 119
2.1.6. Açıkça Dayanaktan Yoksunluk 120
2.1.6.1. Kanun Yolu Şikâyetleri (Temyiz Merci Şikâyetleri) 121
2.1.6.2. Bir İhlalin Olmadığının Açık Olduğu Başvurular 124
2.1.6.3. Kanıtlanmamış Başvurular 125
2.1.6.4. Karmaşık ve Zorlama Başvurular 127
2.1.7. Anayasal Açıdan Önem Taşıma ve Önemli Bir Zararın Bulunması 127
2.1.8. Bireysel Başvuru Süresi 132
2.1.8.1. Bireysel Başvuru Süresinin Hesaplanması 133
2.1.8.1.1. Bireysel Başvuru Süresinin Başlangıcı 133
2.1.8.1.1.1. Kararın Taraflara Tebliğ Zorunluluğunun Bulunmadığı Durumlarda Sürenin Başlangıcı 135
2.1.8.1.1.2. Başvurucu Mazeretinin Başvuru Süresine Etkisi 135
2.1.8.1.2. Bireysel Başvuru Sürenin Sona Ermesi 136
2.1.9. Başvurunun Mükerrer Olmaması 137
2.1.10. Bireysel Başvuru Hakkının Kötüye Kullanılmaması 137
Üçüncü Bölüm
VERGİ YOLUYLA MÜDAHALE EDİLEBİLECEK
BİREYSEL BAŞVURU KONUSU HAK VE ÖZGÜRLÜKLER
3.1. MÜLKİYET HAKKI 139
3.1.1. Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve Anayasa’da Mülkiyet Hakkı 140
3.1.2. Mülkiyet Kavramı 143
3.1.2.1. Meşru Beklenti 146
3.1.2.1.1. Meşru Beklenti Kapsamında İyiniyetli ve Özenli Davranma 149
3.1.3. Mülkiyet Hakkına Yönelik Bir Müdahale Olup Olmadığının Belirlenmesi 150
3.1.4. Mülkiyet Hakkına Yönelik Müdahalenin Meşru Olup Olmadığının Değerlendirilmesi 153
3.1.4.1. Mülkiyet Hakkına Yönelik Müdahale Hukuka Uygun Olmalıdır 154
3.1.4.1.1. Hukukun İlgili Kişiler Açısından Erişilebilir ve Tatbikinde Kesin ve Öngörülebilir Olması 158
3.1.4.1.1.1. Anayasa’nın 73/4 Maddesi ile Cumhurbaşkanına Tanınan Yetki Bakımından Öngörülebilirlik 165
3.1.4.1.1.2. Anayasa’nın 167/2 Maddesi ile Cumhurbaşkanına Tanınan Yetki Bakımından Öngörülebilirlik 167
3.1.4.1.1.3. Sirküler ve Özelge (Mukteza) Bakımından Öngörülebilirlik 169
3.1.4.1.1.4. İçtihat İstikrarsızlığı ve Öngörülebilirlik 172
3.1.4.1.1.5. Geçmişe Etkili Düzenlemeler ve Öngörülebilirlik 178
3.1.4.1.1.6. Öngörülebilirlik Ölçütünün Vergi Mükelleflerinin Statüsüne Bağlı Olarak Değerlendirilmesi 188
3.1.4.2. Müdahalenin Kamu Yararı /Genel Yarara Uygun Olması 189
3.1.4.2.1. Kamu Yararını Belirlemede Takdir Marjı 193
3.1.4.3. Ölçülülük (Adil Denge Testi) 197
3.1.4.3.1. Ölçülülük (Adil Denge) Testinde Göz önünde Tutulan Hususlar 198
3.1.4.3.1.1. Müdahalenin Başvurucunun Malvarlığında Meydana Getirdiği Zararın Miktarı ve Zararın Karşılanması 198
3.1.4.3.1.2. Başvurucunun Özeni ve Sorumluluklarını Yerine Getirmesi 203
3.1.4.3.1.3. Ticari Risk 206
3.1.4.3.1.4. Hukukun Üstünlüğü 207
3.1.4.3.1.4.1. Geçmişe Etkili Düzenlemeler 207
3.1.4.3.1.4.2. Kesinleşmiş Mahkeme Kararlarının İptal Edilmesi veya Uygulanmaması 207
3.1.4.3.1.4.3. Usuli Güvenceler 209
3.1.4.3.1.5. Kullanılan Yöntemlerin Uygunluğu 211
3.1.5. Pozitif Yükümlülükler ve Mülkiyet Hakkı 213
3.2. ADİL YARGILANMA HAKKI 214
3.2.1. Medeni Hak ve Yükümlülükler Kavramının Özerk Anlamı 217
3.2.1.2. Hakkın ve Yükümlülüğün Medeni Olup Olmadığının Belirlenmesi 218
3.2.1.2.1. Medeni Hak ve Yükümlülükler ve Vergi Uyuşmazlıklarından Kaynaklanan Davalar 220
3.2.1.2.1.1. Maddi Nitelikli Menfaatlere İlişkin Uyuşmazlıklar ve Vergi Davaları 225
3.2.2. Suç İsnadı Kavramı 229
3.2.2.1. Suç isnadı ve Vergi Davaları 232
3.2.2.1.1. Vergi Cezasının Vergi Aslı ile Birlikte İdari Davaya Konu Edildiği Durumlar 235
3.2.2.1.2. Ulusal Yargı Organlarının Vergi Aslını Onaylarken Vergi Cezasını İptal Etmeleri Durumunda 6. Madde Uygulanabilir mi? 237
3.2.3. Anayasa ve Adil Yargılanma Hakkı 238
3.2.4. Adil Yargılanma Hakkının Güvenceleri 244
3.2.4.1. Mahkemeye Erişim Hakkı 245
3.2.4.1.1. Mahkemeye Erişim Hakkına Yönelik Sınırlamalar 247
3.2.4.1.1.1. Dava Açma Hakkına Yönelik Doğrudan Sınırlamalar 247
3.2.4.1.1.1.1. Adi Ortaklıkların Tüzel Kişiliklerinin Bulunmaması Nedeniyle Dava Açma Hakkının Sınırlandırılması 249
3.2.4.1.1.1.2. Uzlaşma Kurumunun Dava Açma Hakkı Kapsamında Değerlendirilmesi 251
3.2.4.1.1.1.3. El Koyma İşleminin Dava Açma Hakkı Kapsamında Değerlendirilmesi 253
3.2.4.1.1.2. Dava Açma Hakkının Dolaylı Yollarla Sınırlandırılması 256
3.2.4.1.1.2.1. Haksız Çıkma Zammının Dava Açma Hakkı Kapsamında Değerlendirilmesi 258
3.2.4.1.1.2.2. Usul Kurallarının Katı Bir Şekilde Yorumlanması 263
3.2.4.1.1.3. Mahkemenin Yargı Yetkisine Yönelik Sınırlamalar 268
3.2.4.1.1.3.1. Yasamanın Müdahalesi 273
3.2.4.1.1.3.2. Vergi Usul Kanunu’nun Bazı Hükümlerinin Mahkemelerin Yargı Yetkisinin Sınırlandırılması Kapsamında Değerlendirilmesi 275
3.2.4.1.1.3.2.1. İhtiyati Haciz 275
3.2.4.1.1.3.2.2. İhtiyati Tahakkuk 278
3.2.4.1.1.3.2.3. Kabahatler İçin Maktu Ceza Öngörülmesi 279
3.2.4.1.1.4. Mahkeme Kararlarının Kesinliği ve İcrası 280
3.2.4.2. Makul Sürede Yargılanma Hakkı 283
3.2.4.2.1. Dikkate Alınan Süreyi Tespit Etme 287
3.2.4.2.1.1. AİHM Uygulamasında Sürenin Başlangıcının Tespiti 287
3.2.4.2.1.1.1. İsnat Kavramı 287
3.2.4.2.1.2. Anayasa Mahkemesi Uygulamasında Sürenin Başlangıcının Tespiti 292
3.2.4.2.1.2.1. Sadece Vergi Aslının Uyuşmazlık Konusu Olduğu Durumlar 292
3.2.4 2.1.2.1.1. İhtirazi Kayıtla Verilen Beyannameler 292
3.2.4.2.1.2.1.2. Hata Olması Durumunda 292
3.2.4.2.1.2.2. Ödeme Emrine Karşı Açılan Davalar 293
3.2.4.2.1.2.3. Vergi Aslı ve Cezasının Aynı İdari Davaya Konu Olduğu Durumlar 294
3.2.4.2.1.2.3.1. Dinlenme Talep Eden Mükellefler Bakımından Sürenin Başlangıcının Tespiti 294
3.2.4.2.1.2.3.2. Tarhiyat Öncesi Uzlaşma Talep Edilmesi Durumunda Sürenin Başlangıcının Tespiti 295
3.2.4.2.1.2.3.3. Aramalı Vergi İncelemelerinin Söz Konusu Olması Durumunda Sürenin Başlangıcının Tespiti 295
3.2.4.2.1.2.4. Kaçakçılık Suçlarında Sürenin Başlangıcının Tespiti 296
3.2.4.2.1.2. Değerlendirmeye Esas Alınacak Sürenin Bitiş Anı 297
3.2.4.2.2. Makul Süre Değerlendirmesinde Kullanılan Kriterler 298
3.2.4.2.2.1. Davanın Karmaşıklığı 299
3.2.4.2.2.2. Başvurucunun Tutumu 301
3.2.4.2.2.3. Ulusal Makamların Tutumu 302
3.2.4.2.2.3.1. Ulusal Makamların Tutumu Kapsamında Kanunlarda Yer Alan Düzenleyici Sürelere Riayet Edilmemesi 304
3.2.4.2.2.4. Özel Bir İhtimam Göstermenin Gerekli Olup Olmadığı 306
3.2.4.3. Aleni Yargılanma ve Aleni Karar Hakkı 307
3.2.4.3.1. Duruşma Zorunluluğu 309
3.2.4.3.1.1. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Kararları Kapsamında Vergi Davalarında Duruşma 311
3.2.4.3.1.2. Türk İdari Yargı Sistemi Kapsamında Duruşma 316
3.2.4.3.1.3. Duruşma Hakkından Feragat 320
3.2.4.3.2. Aleni Hüküm 321
3.2.4.4. Hakkaniyete Uygun Yargılanma Hakkı 326
3.2.4.4.1. Silahların Eşitliği ve Çelişmeli Yargılama İlkesi 327
3.2.4.4.1.1. Davanın Tarafları Arasında Usuli Eşitsizlikler 328
3.2.4.4.1.1.1. Danıştay Savcılığının Görüşünün Tebliğ Edilmemesi 331
3.2.4.4.1.1.2. Danıştay Tetkik Hâkimi Görüşünün Tebliğ Edilmemesi 333
3.2.4.4.1.2. Bilgi ve Belgelere Ulaşmada Eşitlik 334
3.2.4.4.1.2.1. Vergi Tekniği Raporunun Mükelleflere Tebliğ Edilmemesi 334
3.2.4.5. Gerekçeli Karar Hakkı 338
3.2.4.5.1. Kanun Yolu İncelemesi ve Gerekçeli Karar Hakkı 343
3.2.4.5.2. Yürütmenin Durdurulması Talebinin Reddine İlişkin Kararlar Bakımından Gerekçeli Karar Hakkı 345
3.2.4.6. Susma ve Kendini Suçlamama Hakkı 346
3.2.4.6.1. Vergisel İşlemler Kapsamında Susma Hakkı 347
3.2.4.6.2. Türk Vergi Mevzuatı Kapsamında Susma Hakkı 356
3.2.4.6.2.1. Varlığı Noter Tasdik Kayıtları veya Sair Suretlerle Sabit Olduğu Halde İnceleme Sırasında Vergi İncelemesine Yetkili Kimselere Defter ve Belgelerin İbraz Edilmemesi Durumunda Susma Hakkı 356
3.2.4.6.2.1.1. Defter ve Belgelerin İbraz Edilmemesi Karşısında Hapis Cezası Öngören Düzenlemenin Hukuk Devleti İlkesi Kapsamında Değerlendirilmesi 362
3.2.4.6.2.2. İhale, Artırma ve Eksiltmelere İştirak Edilmemesi Karşılığında Elde Edilen Kazançların Beyanı Kapsamında Susma Hakkı 363
3.2.4.6.2.3. Bilgi Verme Zorunluluğunun (Vergi Usul Kanunu m. 148) Yakınlarını Suçlamama Hakkı Kapsamında Değerlendirilmesi 364
3.2.4.7. Delillere İlişkin Hususlar 365
3.2.4.7.1. Delillerin Duruşmada Sunuluşu ve Tartışılması 366
3.2.4.7.2. Hukuka Aykırı Olarak Elde Edilen Deliller 367
3.2.4.7.2.1. Hukuka Aykırı Arama Neticesinde Elde Edilen Delillerin Ceza Hukuku Kapsamında Değerlendirilmesi 368
3.2.4.7.2.2. Hukuka Aykırı Arama Neticesinde Elde Edilen Delillerin Vergi Tarhiyatı Açısından Değerlendirilmesi 372
3.2.4.8. Masumiyet Karinesi 373
3.2.4.8.1. Masumiyet Karinesi Kapsamında Vergi Tekniği Raporları 374
3.2.4.8.2. Masumiyet Karinesi Kapsamında Özel Esaslara Tabi Mükellef Uygulaması 374
3.2.4.8.3. Masumiyet Karinesi Kapsamında Sahte veya Muhteviyatı İtibariyle Yanıltıcı Belge Düzenledikleri veya Kullandıkları Vergi İnceleme Raporu ile Tespit Olunanların, Kanunla Kurulmuş Mesleki Kuruluşlara, Birlik ve Mesleki Odalara Bildirilmesi 375
3.2.4.8.4. Masumiyet Karinesi Kapsamında Vergi Usul Kanunu’nun 153/A Maddesinin Birinci Fıkrası Kapsamına Girenler ile 359. Maddesinde Sayılan Fiilleri İşleyenlerin Duyurulması 376
3.2.4.8.5. Masumiyet karinesi Kapsamında Fiili veya Hukuki Sorumluluk Karineleri 377
3.2.4.8.5.1. Masumiyet Karinesi Kapsamında İktisadi, Ticari ve Teknik İcaplara Uymayan veya Olayın Özelliğine Göre Normal ve Mutad Olmayan Bir Durumun İddia Olunması Halinde İspat Külfetinin Bunu İddia Eden Tarafta Olması 379
3.2.4.8.5.2. Masumiyet Karinesi Kapsamında Hazine ve Maliye Bakanlığının Özel İşaretli Görevlisinin İkazına Rağmen Durmayan Aracın Sahibi Adına Ceza Kesilmesi 380
3.3. ÖZEL YAŞAMA VE AİLE YAŞAMINA SAYGI HAKKI 383
3.3.1. Özel Yaşama Saygı Hakkı 389
3.3.1.1. Mahremiyetin Korunması 389
3.3.1.2. Kişisel Verilerin Korunması Hakkı 393
3.3.1.2.1. Vergi Hukuku Kapsamında Veri Toplama 397
3.3.1.2.1.1. Gelir İdaresi Başkanlığı Veri Ambarı Sistemi (VERİA) ve Vergi Mahremiyeti 398
3.3.1.2.1.1.1. Vergi Mahremiyetine İlişkin İstisnaların Değerlendirilmesi 401
3.3.1.2.2. Kişisel Verilerin Korunması Kanunu Yoluyla Mükelleflerin Korunması 404
3.3.1.2.3. Bilgi Değişimi 405
3.3.1.2.3.1. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesinin Bilgi Değişimi Konusundaki Yaklaşımı 407
3.3.1.3. Şeref ve İtibarın Korunması 414
3.3.2. Aile Yaşamına Saygı Hakkı 416
3.3.2.1. Aile Yaşamına Saygı Hakkı Kapsamında Asgari Geçim İndirimi Uygulamasının Değerlendirilmesi 417
3.3.3. Konuta Saygı Hakkı 419
3.3.3.1. Konuta Saygı Hakkı Kapsamında Vergisel Arama ve El Koyma 422
3.3.3.1.1. Türk Vergi Hukuku Kapsamında Arama ve El Koyma 424
3.3.3.1.1.1. Konuta Saygı Hakkı ile Çeliştiğini Düşündüğümüz El Koymaya İlişkin Bazı Düzenlemeler 432
3.3.3.2. Konuta Saygı Hakkı Kapsamında Konutun Satılması ve Konuttan Tahliye 432
3.3.4. Haberleşmeye Saygı Hakkı 437
3.4. DÜŞÜNCE, VİCDAN VE DİN ÖZGÜRLÜĞÜ 443
3.4.1. Düşünce, Vicdan ve Din Özgürlüğü ve Vergi 447
3.4.1.1. Verginin Başvurucunun Dini Faaliyetleri Üzerindeki Etkisi ve Din Özgürlüğü 447
3.4.1.2. Din, Düşünce ve Vicdan Özgürlüğü, Bireyin Kendi Arzusu Hilafına Dini Faaliyetlere, Dolaylı ve Zorla Dahil Edilmesine Karşı Bir Koruma İhtiva Eder mi? 449
3.4.1.3. Dini Bir Organizasyon, Din Özgürlüğünü Gerekçe Göstererek Özel Bir Vergilendirme Statüsüne Sahip Olmak İsteyebilir mi? 450
3.4.1.4. Vergi Mükellefleri, Din Özgürlüğünü Gerekçe Göstererek Ödedikleri Vergilerin Belli Bir Amaca Tahsis Edilmesini veya Edilmemesini Talep Edebilir mi? 454
3.4.1.5. Kâr Amaçlı Özel Hukuk Tüzel Kişileri, Din ve Vicdan Özgürlüğünün Öznesi Olabilir mi? 456
3.5. İFADE ÖZGÜRLÜĞÜ 457
3.5.1. Vergi İdaresi Çalışanlarına Yönelik Hakaret Niteliğindeki Mükellef İfadelerinin İfade Özgürlüğü Kapsamında Değerlendirilmesi 461
3.5.2. İfade Özgürlüğü Kapsamında Basın Özgürlüğü 464
3.6. EŞİTLİK İLKESİ VE AYRIMCILIK YASAĞI 467
3.6.1. Vergilendirme Kapsamında Ayrımcılık Yasağı 470
3.6.1.1. Mükellefler İçin Farklı Vergi veya Vergilendirme Usullerinin Öngörülmesinin Ayrımcılık Yasağı Kapsamında Değerlendirilmesi 473
3.6.1.2. Vergi Harcamalarının Mülkiyet Hakkı Bağlamında Ayrımcılık Yasağı Açısından Değerlendirilmesi 474
3.6.1.3. Ayrımcılık Yasağı Kapsamında Vatandaş–Yabancı Ayrımı 478
3.6.1.4. Ayrımcılık Yasağı ve Diğer Haklar 478
3.7. AYNI SUÇTAN DOLAYI İKİ KEZ YARGILANMAMA VE CEZALANDIRILMAMA HAKKI 479
3.7.1. Vergi Hukuku Kapsamında Aynı suçtan Dolayı İki Kez Yargılanmama ve Cezalandırılmama Hakkı 482
3.7.1.1. Idem (Ayniyet) 484
3.7.1.1.1. Kanuni Temsilcinin Aynı Fiilinden Dolayı hem Kişisel Olarak hem de Kanuni Temsil İlişkisi Kapsamında Yargılandığı Durumlarda Idem (Ayniyet) İlişkisi 488
3.7.1.2. Bis (Mükerrerlik) 489
3.7.1.2.1. Aynı Fiilden Dolayı Paralel Yargılamalar Yapılması 490
3.7.1.3. Vergi Usul Kanunu Uyarınca Para Cezası ve Hapis Cezası Uygulanmasının Ne Bis In Idem İlkesi Kapsamında Değerlendirilmesi 495
3.7.1.3.1. Anayasa Mahkemesinin Yaklaşımı 498
3.7.1.3.1.1. Kabul edilebilirlik Yönünden 500
3.7.1.3.1.2. Esas Yönünden 501
Sonuç 507
Yararlanılan Kaynaklar 531
Kavramlar Dizini 589
Barkod: 9789750261145
Yayınevi: Seçkin Yayıncılık
ISBN: 9789750261145
Dili: Türkçe
Basım Yeri: Ankara
Baskı Sayısı: 1. Baskı
Diğer:
Akbank
1 Taksit |
10,50 |
|
2 Taksit |
10,50 |
|
3 Taksit |
10,50 |
|
4 Taksit |
10,50 |
|
|
Garanti Bankası
1 Taksit |
10,50 |
|
2 Taksit |
10,50 |
|
3 Taksit |
10,50 |
|
4 Taksit |
10,50 |
|
|
Bütün Bankalar
1 Taksit |
10,50 |
|
Halkbank, DenizBank CardFinans, Citibank, HSBC Advantege, Bankasya |
|
İş Bankası
1 Taksit |
10,50 |
|
2 Taksit |
10,50 |
|
3 Taksit |
10,50 |
|
4 Taksit |
10,50 |
|
Maximum Kartlar: Maximum özellikli Ziraat Bankası kartlar |
|
Yapı Kredi
1 Taksit |
10,50 |
|
2 Taksit |
10,50 |
|
3 Taksit |
10,50 |
|
4 Taksit |
10,50 |
|
| |
|
|