İnsanın var olduğu tarihten itibaren "saygı” kavramından söz edebilir veya söz edemeyebiliriz. İnsanlığın varlığından önceki dönemlerin ötesine de taşıyabiliriz belki. İnsan dışındaki canlılar da birbirlerine saygılı veya saygısız davranabilirler. Bilim insanları bu davranışları artık kayıt altına alabilmektedir.
Bu yönüyle ele alındığında evrendeki ilişkiler saygı çerçevesinde gerçekleşir. Bu çerçeve zaman zaman çok estetik ve sağlam, zaman zaman çirkin ve bozuk olabilir. Etik veya değil.
İÇİNDEKİLER
Önsöz...........................................................................................................................................................iii
DENETİMDE ETİK................................................................................................................................1
GİRİŞ ............................................................................................................................................................1
BİRİNCİ BÖLÜM
1. ETİK KAVRAMI...................................................................................................................................5
1.1.ETİK VE AHLAK.........................................................................................................................5
1.2.TARİHSEL SÜREÇTE ETİK....................................................................................................6
1.2.1.Antik Çağda Etik Kavramı.........................................................................................7
1.2.2.Ortaçağda Etik .............................................................................................................14
1.2.3.Modern Çağda Etik.....................................................................................................16
2. DİN VE ETİK.......................................................................................................................................17
3. ETİK TEORİLER................................................................................................................................22
3.1. TELEOLOJİK ETİK .................................................................................................................23
3.2.DEONTOLOJİK ETİK..............................................................................................................24
4. ETİK KARAR VERME MODELLERİ...........................................................................................29
5. ETİK İKİLEM......................................................................................................................................30
5.1. DENETİMDE ETİK İKİLEM MODELİ..............................................................................35
5.2. ANALİTİK HİYERARŞİ İLE ETİK KARAR VERME MODELİ..................................39
İKİNCİ BÖLÜM
2. DENETİM ETİĞİNDE YASAL DÜZENLEMELER..................................................................45
2.1.ULUSLARARASI DÜZENLEMELER...................................................................................46
2.1.1. Uluslararası Yüksek Denetim Kurumları Örgütü Tarafından
Yapılan Düzenlemeler ..............................................................................................46
2.1.2. Sarbanes Oxley Kanunu ile Yapılan Düzenlemeler .....................................47
2.1.3.Amerika Sertifikalı Kamu Muhasebecileri Enstitüsü
Tarafından Yapılan Düzenlemeler......................................................................48
2.1.4.Uluslararası Muhasebeciler Federasyonu (IFAC)
Tarafından Yapılan Düzenlemeler......................................................................50
2.1.5. Uluslararası İç Denetçiler Enstitüsünün (IIA) Etik Kuralları..................52
2.2.TÜRKİYE’DE YAPILAN YASAL DÜZENLEMELER......................................................53
2.2.1. Kamu İç Denetçileri Meslek Etiği Kuralları.....................................................54
2.2.2. TÜRMOB Tarafından Yapılan Denetimde Etik Düzenlemeler ................57
2.2.3.BDDK Tarafından Yapılan Denetimde Etik Düzenlemeler........................60
2.2.4. SPK Bağımsız Denetim Kuruluşları ve Bağımsız Denetçilerin
Uyacakları Etik İlkeler .............................................................................................60
2.2.5.Kamu Gözetimi Kurumu Bağımsız Denetçiler İçin Etik Kurallar ...........62
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
3. TÜRKİYE DENETİM STANDARTLARI BAĞIMSIZ DENETÇİLER İÇİN ETİK
KURALLAR STANDARDI .............................................................................................................67
3.1. ETİK KURALLARA UYUM....................................................................................................67
DENETÇİLER İÇİN MESLEKİ BAĞIMSIZLIK BEYAN FORMU .............................68
3.2. KAVRAMSAL ÇERÇEVE........................................................................................................69
3.3. ETİK İLKELER..........................................................................................................................72
3.4. BAĞIMSIZ DENETÇİ ..............................................................................................................79
3.5. DENETÇİ BAĞIMSIZLIĞINA YÖNELİK TEHDİTLER ................................................80
3.6. ÇIKAR ÇATIŞMALARI ...........................................................................................................86
3.6.1.Çıkar Çatışmalarının Oluşturduğu Tehditler .................................................88
3.6.2.Sır Saklama....................................................................................................................93
3.7. DENETÇİNİN GÖREVLENDİRİLMESİ.............................................................................95
3.8. ÜCRETLER VE DİĞER MENFAATLER.........................................................................101
3.8.1. Şarta Bağlı Ücretler ...............................................................................................104
3.8.2. Yönlendirme Ücretleri veya Komisyonlar...................................................106
3.9. HEDİYELER VE AĞIRLANMA DÂHİL, TEŞVİKLER................................................106
3.10. EMANET OLARAK TUTULAN MÜŞTERİ VARLIKLARI .....................................112
3.11. MEVZUATA AYKIRILIKLARA KARŞILIK VERİLMESİ........................................114
3.12. BİRLEŞMELER VE İŞLETME SATIN ALIMLARI ...................................................120
3.13. FİNANSAL ÇIKARLAR.....................................................................................................122
3.14. İŞ İLİŞKİLERİ ......................................................................................................................123
3.15. AİLEVİ VE KİŞİSEL İLİŞKİLER.....................................................................................126
3.16. DENETİM MÜŞTERİLERİNE GÜVENCE DIŞI HİZMETLERİN
SUNULMASI........................................................................................................................127
3.16.1. Muhasebe ve Defter Tutma Hizmetleri ...................................................129
3.16.2. İdari Hizmetler ...................................................................................................130
3.16.3. Değerleme Hizmetleri .....................................................................................130
3.16.4. Vergi Hizmetleri.................................................................................................137
3.16.5. İç Denetim Hizmetleri.....................................................................................138
3.16.6. Bilgi Teknolojisi Sistemleri Hizmetleri....................................................139
3.16.7. Hukuki İhtilaf Destek Hizmetleri ...............................................................142
3.16.8. İşe Alma Hizmetleri..........................................................................................142
3.16.9. Kurumsal Finansman Hizmetleri ...............................................................143
3.17. BAĞIMSIZ DENETİM VE SINIRLI BAĞIMSIZ DENETİM DIŞINDA
KALAN GÜVENCE DENETİMLERİNDE BAĞIMSIZLIK İÇİN
KAVRAMSAL ÇERÇEVENİN UYGULANMASI.........................................................145
3.17.1. Ücretler-Hediyeler ve Ağırlanma ...............................................................150
3.17.2. Finansal Çıkarlar – Kredileri ve Garantiler ............................................151
3.17.3. İş İlişkisi - Ailevi İlişkiler ................................................................................151
3.17.4. Güvence Müşterisine Yakın Zamanda Verilen Hizmetler ................152
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
4. ETİK KURALLARIN İHLAL EDİLMESİ VE YAPTIRIMLAR...........................................155
4.1. Denetçinin Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları
Kurumu (KGK) Açısından Sorumlulukları ..............................................................157
4.2. Denetçinin Sermaye Piyasası Kurulu Açısından Sorumlulukları...................166
4.3. Denetçinin Türk Ticaret Kanunu Açısından Sorumlulukları ...........................167
4.4.Türkiye Denetim Standartları Açısından Denetçinin Sorumluluğu...............169
4.5. 3568 Sayılı Yasaya Göre Meslek Mensuplarına Uygulanan Yaptırımlar.....171
KAYNAKÇA...........................................................................................................................................176
SENARYO LİSTESİ
SENARYO 1: FISTIK İKRAMI SENARYOSU................................................................................................... 26
SENARYO 2: FISTIK SATIŞI SENARYOSU ..................................................................................................... 28
SENARYO 3: KONUT ALMA / KONUT ALMAMA SENARYOSU........................................................... 38
SENARYO 4: İŞÇİLİK YERİNE MALZEME SENARYOSU.......................................................................... 64
SENARYO 5: VİRÜS SENARYOSU...................................................................................................................... 71
SENARYO 6: KÂRLI MAMUL SENARYOSU................................................................................................... 75
SENARYO 7: DEMURAJ SENARYOSU.............................................................................................................. 77
SENARYO 8: BAĞIMSIZLIK SENARYOSU...................................................................................................... 82
SENARYO 9: YILDIRMA TEHDİDİ SENARYOSU......................................................................................... 85
SENARYO 10: BAĞLI ORTAKLIK SATIN ALMA SENARYOSU.............................................................. 92
SENARYO 11: SERMAYE BÜTÇELEMESİ SENARYOSU .......................................................................100
SENARYO 12: YENİ ŞİRKET SENARYOSU.................................................................................................109
SENARYO 13: HEDİYE SENARYOSU ............................................................................................................111
SENARYO 14: EMANET PARA SENARYOSU.............................................................................................113
SENARYO 15: İSTİHDAMI TEŞVİK SENARYOSU....................................................................................118
SENARYO 16: KISA ÇALIŞMA ÖDENEĞİ SENARYOSU ........................................................................119
SENARYO 17: İŞSİZLİK MAAŞI SENARYOSU............................................................................................120
SENARYO 18: ORTAKLIK KOŞULLARI SENARYOSU............................................................................121
SENARYO 19: OTOMOBİL SATIŞ SENARYOSU .......................................................................................125
SENARYO 20: ÇALIŞAN SENARYOSU..........................................................................................................127
SENARYO 21: KÂRLI BİLANÇO SENARYOSU...........................................................................................132
SENARYO 22: MESLEKİ ÖZEN VE TİTİZLİK SENARYOSU.................................................................135
SENARYO 23: YENİ SÖZLEŞME ÖNERİSİ SENARYOSU.......................................................................136
SENARYO 24: DEVAMLI DENETİM DESTEĞİ SENARYOSU..............................................................139
SENARYO 25: BARKOD SENARYOSU ..........................................................................................................140
SENARYO 26: FAKE SATINALMA SİPARİŞİ SENARYOSU..................................................................141
SENARYO 27: BİLGİSAYAR PROGRAMI SENARYOSU .........................................................................141
SENARYO 28: MESLEKİ SEYAHAT SENARYOSU....................................................................................152
SENARYO 29: GÜVENCE MÜŞTERİSİNE HİZMET SENARYOSU .....................................................156
SENARYO 30: ŞARTLI GÖRÜŞTEN DÖNÜŞ SENARYOSU...................................................................160
SENARYO 31: KAÇAKÇI (THE MULE) FİLMİ VE ETİK SENARYOSU.............................................163
SENARYO 32: SIR SAKLAMA SENARYOSU...............................................................................................168
Barkod: 9786052543375
Yayınevi: Detay Yayınevi
ISBN: 9786052543375
Dili: Türkçe
Basım Yeri: Ankara
Baskı Sayısı: 1. Baskı
Diğer:
Akbank
1 Taksit |
10,50 |
|
2 Taksit |
10,50 |
|
3 Taksit |
10,50 |
|
4 Taksit |
10,50 |
|
|
Garanti Bankası
1 Taksit |
10,50 |
|
2 Taksit |
10,50 |
|
3 Taksit |
10,50 |
|
4 Taksit |
10,50 |
|
|
Bütün Bankalar
1 Taksit |
10,50 |
|
Halkbank, DenizBank CardFinans, Citibank, HSBC Advantege, Bankasya |
|
İş Bankası
1 Taksit |
10,50 |
|
2 Taksit |
10,50 |
|
3 Taksit |
10,50 |
|
4 Taksit |
10,50 |
|
Maximum Kartlar: Maximum özellikli Ziraat Bankası kartlar |
|
Yapı Kredi
1 Taksit |
10,50 |
|
2 Taksit |
10,50 |
|
3 Taksit |
10,50 |
|
4 Taksit |
10,50 |
|
| |
|
|