Kitap Hakkında
Kitabın Tam İsmi İdare ve Yükleniciler İçin İhaleden - Kesin Hesaba Yapım İşi Hakediş Rehberi
İhaleye Hazırlık – Sözleşmenin Uygulanması – Hakediş Hazırlama
Güncellenmiş 4. baskısını yapan kitap hakediş mevzuatına ilaveten, gelen yoğun istek üzerine sözleşme uygulamaları yönünden de zenginleştirilmiş olup sözleşmeler konusunda detaylı bilgi edinebilirsiniz. Kitapta ihale hazırlık aşamasından kesin kabul aşamasına kadar tüm süreç akış sırası şeklinde ele alınmış ve son bölümlere mali ve hukuki mevzuatla ilgili hükümler de eklenmiştir.
Bu kapsamda;
İhale öncesi yapılması zorunlu; kamulaştırma ve ruhsat işlemleri, yaklaşık maliyet hesabı, fiyat farkı, yerli malı, benzer iş, aşırı düşük sınır değer katsayısı seçimi vb. hususlarda bilinmesi gerekenler
İhale usulü, teklif türü, proje türü, uygun ihale yöntemi, parasal sınırlar vb. hususlarla ilgili bilinmesi gerekenler
Sözleşmeye davet, yer teslimi, yapı denetimi, teknik personel çalıştırma, şantiye kurulumu, altyüklenici çalıştırma, AH risk sigorta, SGK ve vergi mevzuatı gibi yardımcı bilgiler,
İş programı, yeni birim fiyat, iş artışı, iş eksilişi, revize birim fiyat, fiyat farkı, hakediş kesintileri, ödeme emri, temlik, fatura, muhasebe işlemleri, geçici ve kesin hakediş ödeme işlemleri,
Sözleşmenin devri, feshi, tasfiyesi, fazladan iş yapılması, ödenek yetersizliği, zaman aşımı, itiraz ve anlaşmazlıklar, geçici kabul, teminat iadesi, kesin hesaba özel durumlar vb. sözleşmeyi sona erdiren durumlara değinilmiştir.
Ayrıca tüm bu süreçte görevli kişiler ile sorumlulukları, suç olarak kabul edilecek hareketler, yargılama usulleri, alınacak cezalar, kamu zararı, Sayıştay denetimi gibi hakedişi ilgilendiren konulara da yer verilmiştir.
Konu Başlıkları.
-İhale ve Sözleşme Mevzuatı İle İlgili Genel Bilgiler ve Anlaşmazlık Hükümleri.
-Mevzuatın Eksik Yönleri ve Uygulamadaki Sorunlara Pratik Çözüm Önerileri.
-İhale Dosyası Hazırlık Süreci (Sınır Değer, Fiyat Farkı, Benzer İş, Fiyat Tarifleri..).
-Sözleşme İmzalama, Yer Teslimi, İş Programı, Teminat, Vergi ve SGK İşlemleri.
-Ruhsat İşlemleri, Yapı Denetim, Şantiye Şefi, Fenni Mesul, Altyüklenici Çalıştırılması.
-Hakediş Düzenlenme (Ataşman, Yeşil Defter, İcmal, Fiyat Farkı, Revize Fiyat…).
-Sayıştay Denetimi, Kamu Zararı, Hakediş Kesintileri (Vergi, Ceza, SGK, Temlik, İcra).
-Ödeme Emri, Fatura, Ön Mali Kontrol, Muhasebe İşlemleri ve Hakediş Ödeme.
-Geçici Kabul, Fesih, Tasfiye, Gecikme Cezası, Nefaset, Kesin Hesap İşlemleri.
-İş Artış ve Eksilişi, Yasal Sınır Aşımı, İhalesiz İş Yapma, Namı Hesabına İş Yapma.
-Görev ve Sorumluluklar İle Suç Teşkil Eden Durumlar ve Cezai Müeyyideler
İçindekiler
Önsöz 5
BİRİNCİ BÖLÜM
SÖZLEŞME İLE İLGİLİ GENEL BİLGİLER VE SÖZLEŞMENİN HUKUKİ NİTELİKLERİ
1. MEVZUAT TAKİP SAYFALARI VE DEĞİŞİKLİKLERİN TAKVİME BAĞLANMASI 27
1.1. Mevzuat Değişikliklerinin Yılın Son Aylarında Yapılması 29
2. TEKLİF MEKTUBUNUN SÖZLEŞME HUKUKU AÇISINDAN ÖNEMİ 29
3. ALTYAPI İŞLERİ, KÜLTÜR VARLIKLARI VE TOKİ İHALELERİNE ÖZEL HUSUSLAR 31
3.1. Kültür Varlıkları İhalelerine Özel Hususlar 32
3.2. TOKİ İhalelerine Özel Hususlar 34
3.3. Uluslararası Anlaşmalar Gereği Dış Finansman Kullanılan İşler 34
4. YAPIM İŞİ SÖZLEŞME TÜRLERİ, NİTELİKLERİ VE ANLAŞMAZLIKLARDA YETKİLİ MERCİLER 35
4.1. Yapım Sözleşmesinde Tanımlar 35
4.2. Sözleşme Yapma ve Tip Sözleşmelere Uyma Zorunluluğu 38
4.3. Teklif Türüne Göre Sözleşme Çeşitleri (ATGB, TBF, KS) 39
4.4. Yapım Sözleşmesinin Hukuki Nitelikleri ve Temel İlkeleri 39
4.4.1. Eser Sözleşmesi Niteliği Taşıması (TBK) 39
4.4.2. Ani Edimli Sözleşme Niteliği Taşıması (TBK) 39
4.4.3. Delil Sözleşmesi Niteliği Taşıması 40
4.4.4. İdarenin Özel Hukuk Sözleşmesi ve Tarafların Eşitliği İlkesi 40
4.4.5. Sözleşme ve Eklerinin Öncelik Sıralaması 40
4.4.6. Sözleşmede Değişiklik Yapılma Şartları ve Sözleşmenin Değişmezliği İlkesi 42
4.5. Anlaşmazlıklarda Mahkeme Öncesi İtiraz Mercileri (İDARE, YFK, KİK, GİB) 43
4.5.1. İdare Dışında Başvurulacak Merciler 43
4.5.2. Yüksek Fen Kurulunun Anlaşmazlıkları Çözme Yetkisi 44
4.6. Anlaşmazlıklarda Görevli Mahkeme 46
4.7. Anlaşmazlıkların Ortadan Kaldırılması İçin Üst Denetim Biriminin Kurulması Önerisi 46
İKİNCİ BÖLÜM
İHALE VE SÖZLEŞME ÖNCESİ YAPILACAK İŞLEMLER
5. İHALE HAZIRLIK AŞAMASINDA BİLİNMESİ GEREKEN MEVZULAR VE YAPILMASI GEREKEN
ÖNEMLİ İŞLEMLER 49
5.1. İşe Uygun Yüklenici Seçimi ve İşin Doğru Yaptırılması Hususu ile İlgili Önemli Başlıklar 50
5.1.1. İhale Mevzuatının Doğru Yükleniciyi Seçmede Eksik Yönleri 50
5.1.2. Yüklenicilerin Disiplinli Çalışması Sağlanmalı ve Gerekli Durumlarda Yasaklama İşlemi Yapılmalıdır 51
5.1.3. Ekonomik ve Mali Yeterlilikler ile Benzer İş Oranı Üst Limitten Seçilerek Güçlü Firmalar Tercih Edilebilir 53
5.1.4. Fiyat Dışı Unsur, Puanlama ve Bunlara Yönelik Düzenlemeler 55
5.2. İş Deneyim Belgesi, Benzer İş Seçimi, Diploma, Belge Güncelleme ile İlgili Bilinmesi Gereken Önemli
Hususlar 58
5.2.1. Benzer İş Olarak Kabul Edilecek İş Deneyim Belgesi Seçimi 61
5.2.2. İş Deneyimi Kabul Edilecek Meslek Seçimi ve Diploma Güncelleme 63
5.2.3. Alt Yüklenici İş Deneyim Belgesi İle İlgili Önemli Hususlar 65
5.2.4. İş Deneyim Belgesi ve Diploma Kullanımı İle İlgili Kurallar 67
5.2.5. İş Deneyim Sahibi Ortak Temsile ve Yönetime de Yetkili Olmalıdır 70
5.3. Yaklaşık Maliyet, Eşik Değerler ve İhale Dokümanının Hazırlanması 71
5.3.1. Yaklaşık Maliyetin Hesabı, Güncellenmesi ve Gizliliği 71
5.3.2 Aşırı Düşük Sorgulama ve Sıralı İş Kalemleri Listesi 74
5.3.3. Eşik Değerlere Ait Kurumca Her Yıl Yayınlanan Tablo ve Diğer Önemli Parasal Limitler (Açıklamalı) 76
5.3.4. İhale Dokümanlarının Hazırlanması ve İmzalanması 77
5.4.5 Eşik Değerlerin Altında Kalmak Amacıyla İhaleler Kısımlara Bölünmemeli 78
5.4. İhale Komisyon Üyelerinin Sorumlulukları 79
5.4.1. İhale Komisyon Üyelerinin İhale Dosyasında Yapmaları Gereken İncelemeler 80
5.4.2. Kamu İhale Kurulu Kararlarına Karşı İdarelerin İtiraz Yolları 82
5.5. Yükleniciler İhale Dosyasını İnceleyip Hataları İdareye Bildirmelidir 82
5.6. İhale Yöntemi Doğru Seçilmeli, Proje ve Ödenekle İlgili Kriterlere Uyulmalıdır 83
5.6.1. İhale Usullerini Tanıma ve Uygun İhale Usulünün Seçimi 84
5.6.2. İhale Yönteminin Mevzuata Uygun Seçimi ve Önemli Mevzuat Hükümleri 85
5.6.3. İdarelerin Ortak İhale Yapması veya Protokolle Diğer İdarelere İş Yaptırması Mümkün mü? 88
5.6.4. Aynı Kurumun Farklı Dairelerine Ait İşler İçin Tek İhale Yapılabilir mi (Özellikle Doğrudan Temin) 90
5.6.5. Uygun İhale Yöntemini Kullanmayan Memur Kasıtlı Suç İşlemiş Sayılır 90
5.7. Kamulaştırma ve Ruhsat İşlemleri Tamamlanmış Olmalıdır 90
5.7.1. Kamulaştırma İle İlgili Hususlar ve Muafiyetler 91
5.7.2. İnşaat/Kazı Ruhsatı ve İzin İşlemleri İle İlgili Hususlar 92
5.8. Teklif Türü ve Sözleşme Tipinin Seçilmesi (ATGB, TBF, KS) 93
5.8.1. Kısmi Teklife Açık Yapım İşi İhalesi Öngörülmesi Hali 94
5.9. İhalelerde Uygulanacak Sınır Değer Katsayısı (N) İşe Uygun Seçilmelidir 96
5.9.1. Kamu İhale Genel Tebliğinin (N) Katsayısı ile İlgili Hükümleri 96
5.9.2. Sınır Değer Hesabı ve Aşırı Düşük Teklifler 97
5.10. Uygulama, Kesin veya Ön Projeler Hazırlanmış Olmalıdır 99
5.10.1. İhaleye Projesiz Çıkılabilir mi? 99
5.10.2. Projeler İyi İncelenmeli Abartılı Masraflardan Kaçınılmalı, Detaylar Gözden Geçirilmelidir 100
5.10.3. Yüklenici İdarece Verilen Projelerdeki Hatalardan da Sorumludur 102
5.10.4. ATGB İşlerde Uygulama Projeleri Bağlayıcıdır (Pursantaj Listesi Değil) 103
5.11. Birim Fiyat Teklif Cetveli ve Fiyat Tarifleri İle Teknik Tarifler İşe Uygun ve Gerçekçi Olarak Hazırlanmalıdır 104
5.11.1. Pazarlık İhalesi Tekliflerine Özel Hususlar 107
5.11.2. Teklif Cetvelinde Yuvarlama ve Aritmetik Hata 108
5.12. Pursantaj Listeleri ile Mahal Listeleri İşe Uygun ve Gerçekçi Olarak Hazırlanmalıdır (ATGB İşlerde) 108
5.13. Teknik Şartnameler İşe Uygun Hazırlanmalı Varsa Ulusal Şartnameler Kullanılmalıdır 110
5.13.1. Ulusal Standartlara Göre İş Yaptırmanın Önemi 111
5.13.2. Uyulması Gereken Şartname ve Yönetmeliklere Örnekler 112
5.14. Avans ve İhzarat Verilip Verilmeyeceği Sözleşmede Belirtilmelidir 112
5.14.1. Avans Öngörülmesi, Ödeme Şartları, Üst Limit ve Faiz İşletimi 112
5.14.2. İhzarat Öngörülmesi ve Ödenme Şartları 114
5.15. Yerli Malı Zorunluluğu ve Yerli İstekli Lehine Fiyat Avantajı Uygulaması ile İlgili Önemli Hususlar 115
5.16. İhalelerde Fiyat Farkı Öngörülmesi Hali ve Yapılacak İşlemler 119
5.16.1. Ağırlık Oranlarının Gerçekçi Olarak Belirlenmesi Gerekir 120
5.17. Fiyat Farkı Öngörülmemesi veya Gerçekçi Belirlenmemesi Durumu 123
5.17.1. İfa Güçlüğü ve İfanın İmkânsız Hale Gelmesi İle İlgili Hükümler 123
5.17.2. İdareden Kaynaklı Süre Uzatım Hallerinde Fiyat Farkı Ödenmesi 125
5.18. Geçici Kabul Noksanları (%3) ve Kesin Hesap Kesintilerine (%5) Karşılık Teminat Öngörülmesi 126
5.19. Hakedişin Yapılma Zamanı Tercihli Olarak Seçilebilir 127
5.20. İşin Süresi Çalışılamayan Günler ve Ödenek Durumu Dikkate Alınarak Hesaplanmalıdır 127
5.20.1. Havanın Fen Noktasında Çalışılamayacak Günler Seçilirken Dikkat Edilecek Hususlar 128
5.21. Yeni Birim Fiyatlar İçin Kâr ve Genel Gider Oranı İle Rayiç Güncelleme Yöntemi Sözleşmede Belirtilmelidir 130
5.22. Teknik Personel Sayısı İşe Uygun Seçilmeli ve Günlük Cezası Caydırıcı Olmalıdır 131
5.22.1. İş Güvenliği ile İlgili Hükümler 133
5.22.2. İş Güvenliği Uzmanı Bulundurma ile ilgili Hususlar 133
5.23. Makine Teçhizat Sayısı İşe Uygun Seçilmeli ve Günlük Cezası Caydırıcı Olmalıdır 134
5.23.1. Makine ve Araç Gerecin Kendi Malı Olma Şartı İstenebilir Mi? 134
5.23.2. İdare Personeli Kullanımı İçin İhalelerde Araç Gereç İstenmesi Durumu 135
5.24. Günlük Gecikme Cezası Oranı İşe Uygun Belirlenmelidir 136
5.25. Geçici Kabul ile Kesin Kabul Arasındaki Teminat Süresi İşin Durumuna Göre Belirlenmelidir 136
5.25.1. Teminat Süresinin Başlangıç Tarihi 137
5.25.2. Teminat Süresi Boyunca Yüklenicilerin Periyodik Bakım Yapma Zorunluluğu 137
5.25.3. Kısmi Kabul Öngörülmesi veya Öngörülmemesi Hali 138
5.26. Ödenek Dilimleri, Ödeme Yeri ve Şartları Sözleşmede Belirtilmelidir 138
5.27. İdare İçin Şantiye Yapılıp Yapılmayacağı ve Şantiye Yerinin İdare Tarafından Gösterilip Gösterilmeyeceği
Sözleşmeye Yazılmalıdır 140
5.27.1. İşçilerin Kalacağı Şantiye Binaları Gelişi Güzel Kurulmamalı İş Sağlığına Uygun Olmalıdır 141
5.28. İdareye Ait Ocak Yeri, Döküm Sahası ve Nakliye Mesafeleri İhalede Belirtilmelidir 142
5.29. Yer Teslim Süresi Sözleşmede Belirtilmelidir 143
5.30. Yapı Ruhsatına Tabi İşlerde YAMBİS Kaydı İstenmelidir 143
5.31. Mevzuatta Açıklık Bulunmayan Haller İçin “Diğer Hususlar” Bölümüne Madde Eklenmesi 144
5.32. EKAP İŞLEMLERİ VE ELEKTRONİK İHALELER 146
5.32.1. EKAP Üzerinden İhale Hazırlık İşlemleri 146
5.32.2. EKAP Üzerinden Sözleşmenin İmzalanması ve Sonuç İlanı 147
5.32.3. EKAP Üzerinden Gerçekleştirilecek Sözleşme İşlemleri 147
5.32.4. Doğrudan Temin Kayıt No Alınması ve EKAP’ta Yayınlanması 148
6. SÖZLEŞME İMZA AŞAMASINDA YAPILMASI GEREKEN İŞLEMLER 149
6.1. İhalelere İtiraz ve Süreleri, Ön Mali Kontrol ve Yasaklı Sorgulama 149
6.2. Vergi ve SGK Borcu Sorgulanmalı Limiti Aşan Borç Durumunda Firmayla Sözleşme İmzalanmamalıdır 158
6.3. Kesin Teminat Alınmalı, Teminat Süresi ve Tutarı İşe Uygun Belirlenmeli ve Teminat ile İlgili Hükümlere
Dikkat Edilmelidir 159
6.3.1. Teminat Mektubu Çeşitleri, Teslim Alma, Değiştirme ve İade Şartları 159
6.3.2. Aşırı Düşük Teklife Bağlanan İşlerde Teminat (%9) ve Ek Kesin Teminat (%6) Alınması 165
6.3.3. Teminatların Süresi, Takibi ve Zamanaşımı Halleri ve Hükümsüz Kalması İle İlgili Hususlar 165
6.4. İhalenin Sözleşmeye Bağlanması ve Ortak Girişimlere Özel Durumlar 166
6.4.1. İdare ve Yüklenicinin Sözleşme İmzalama ile İlgili Sorumlulukları 167
6.4.2. İş Ortaklığı İle İlgili Bilinmesi Gerekenler ve Sözleşme İmzalanmasında Ortak Girişimlere Özel Hükümler 168
6.4.3. Sözleşmeye Davet Süreci (En Fazla 10 Gün) 171
6.5. Sözleşmeye Ait Damga Vergileri ve KİK Payı Yükleniciye Ödettirilmelidir 171
6.5.1. İhaleye Bağlanan İşlerden Üç Çeşit Damga Vergisi Alınır 172
6.5.2. Damga Vergisinden Muaf Olunan Haller 174
6.5.3. Damga Vergilerini Yükleniciler Ödemek Zorunda, İdareler Takip Etmek Zorundadır 175
6.5.4. Damga Vergisi ile İlgili Uygulamada Çelişkili Durumlar ve Çözüm Önerileri 176
6.5.5. KİK Kurum Payının Yüklenici Tarafından Yatırılması Gerekir 177
6.6. SGK Müdürlüğüne (İşin Yapılacağı Yerdeki) Sözleşme İmzalandığına Dair Yazı Yazılmalıdır 177
6.7. Önemli İhale Evrakları Sözleşme Sürecinde Kullanılmak Üzere Yapı Denetim Görevlisine Teslim Edilmelidir 179
6.8. Ortağına Ait İş Deneyim Belgesi Sunan Firmaların Ortaklık Durumu İş Sonuna Kadar Takip Edilmelidir 179
6.9. Sözleşme Tarihinde İsteklinin YAMBİS Kaydı (Ruhsata Tabi Bina İşlerinde) Sorgulanmalıdır 181
6.10. Aşırı Düşük Savunma Dosyası ve Analizleri Yapı Denetim Görevlilerine Verilmelidir 181
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
SÖZLEŞME SONRASI VE HAKEDİŞ ÖNCESİ YAPILACAK İŞLEMLER
7. SÖZLEŞME İMZALANDIKTAN SONRA YAPILACAK İŞLEMLER 183
7.1. İşlerin Denetimi İçin “Yapı Denetim Görevlileri” Ataması Yapılır 184
7.1.1. Yapı Denetim Görevlilerinin Atanma Zamanı ve Bildirim Hükümleri 187
7.1.2. İş Deneyim Belgesi Açısından Yapı Denetim Görevlileri Atamasında Önemli Hususlar 189
7.2. Kazı Ruhsatı, Yapı Ruhsatı ve Diğer Kurum İzinleri İçin İlgili Kurumlara Başvurular Yapılır 192
7.3. Yer Teslimi Sözleşmede Yazan Süre İçinde Yapılmalı ve SGK’ya Bildirilmelidir 193
7.4. Teknik Personel Taahhütleri İstenir ve Diğer Personelin Uygunluğu Kontrol Edilir 196
7.5. İş Programı İstenir ve Ödenek Aktarım İşleri Yapılır 198
7.6. Uygulama Projelerinin Tamamlatılması Yükleniciden İstenir 200
7.7. Yapı Denetim Görevlileri Teklif Cetveli ve Tüm Sözleşme Dosyasını İncelemeli İhaleyi Hazırlayanlardan
Önemli Hususları Öğrenmelidirler 201
7.8. Taahhüt Kartı ve Taahhüt Dosyası Düzenlenerek Muhasebeye Gönderilmelidir 201
7.9. Şantiye Kurulumu Süresi İçinde Yaptırılmalıdır (Ceza Öngörülmüşse Dikkat Edilmelidir) 203
7.10. Bütün Riskler (All – Risk) Sigortası, Genişletilmiş Bakım Devresi Teminatı ve Mali Mesuliyet Sigortalarının
Yaptırılması ve İdareye Teslimi İstenir 203
7.10.1. Üç Farklı Sigorta Yaptırma Zorunluluğu Vardır 203
7.10.2. Sigortanın Taşıması Gereken Önemli Hususlar ve Esas Alınacak Bedel 204
7.11. Sözleşmede İstenen Araç Gereçlerin İş Programına Göre Bulundurulması İstenir 205
7.12. Yüklenici veya Vekilinin İş Başında Bulunması Sağlanmalıdır 206
7.13. Yüklenici ve Altyüklenicilere Tebligatların EKAP Üzerinden Yapılması Zorunlu Hale Getirilmiştir 207
8. ALT YÜKLENİCİ İLE İLGİLİ BİLİNMESİ GEREKENLER 207
8.1. Alt Yüklenici ile İlgili Mevzuat Hükümleri 208
8.2. Alt Yüklenici Kavramı ile İlgili Yanlış Bilinenler ve Uygulamada Yapılan Yanlışlar 208
8.3. Kimler Alt Yüklenici Olamaz 210
8.4. Alt Yüklenicilere Yaptırılacak İşlerde İş Artışı ve Kısıtlama Hükümleri 211
8.5. Alt Yüklenici ile İlgili “Alt İşverenlik Yönetmeliği” Hükümleri 213
8.6. Tedarikçilerle İlgili Yapım İhalelerine De Hüküm Konulması 215
9. HAKEDİŞ EKİNDE KONTROL EDİLECEK EVRAKLAR 216
9.1. Yüklenicinin Hakediş Talep Yazısı Hakedişe Eklenir 217
9.2. İlk Hakedişte Kazı veya İnşaat Ruhsatı Kontrol Edilir Süresi Geçmişse Ruhsat Alınması Sağlanır 217
9.3. Birim Fiyat Teklif Cetveli veya Pursantaj Cetveli İmzalı Nüshası Hakedişe Eklenir 217
9.4. All Risk Sigorta Primlerinin Ödendiği, Geçerli Olduğu, Poliçe Süre ve Miktarı Kontrol Edilir 217
9.5. Onaylı İş Programı Hakediş Ekinde Kontrol Edilmelidir 218
9.6. Bir Önceki Hakediş Raporu Kapak Sayfası Fotokopisi Hakedişe Eklenir 219
9.7. Teknik Personel Taahhütleri ve SGK Dökümü İstenir (İşyeri Sicil Numarasına Göre Kontrol Edilmeli) 219
9.8. İşçi Alacaklarına Dair İşçi Temsilcisi Tutanağı, Şantiye İlan Tutanağı, Toplantı Tutanakları Hakedişe Eklenir 220
9.8.1. Çalışanların Hakları ve Çalışma Şartları 221
9.9. Sözleşme Fiyat Farkı Maddesi Hakediş Ekine Konulur 222
9.10. Ortaklık Tespit Belgesi (Şahıs İş Deneyimli İşlerde) Her Hakediş Ekinde İstenir 222
9.11. Diğer Kurumlar Adına Yapılan İmalatlar İçin Mahsuplaşma Protokolü Yapılıp Yapılmadığı Kontrol Edilir 223
9.12. Hakediş Bilgi Notu (Örnek Formata Göre) Hakediş Ekine Konulur 223
9.13. Şantiye Günlük Defteri Tutulur ve Bir Nüshası Hakedişe Konulur 223
9.14. İş Artışı Olan İşlerde İlave Damga Vergisi, İş Artış Kararı, Ek Kesin Teminat, İş Programı Revizesi ve Sigorta
Ek Poliçe Kontrol Edilir 224
9.15. İlave İşlerde İş Emri, Onaylı Proje – Kroki vb. Kontrol Edilir 224
9.16. İşe Ait Fotoğraflar Dijital Halde ve Basılmış Olarak İstenir 224
9.17. Sözleşmede %5 (ATGB %3) Kesinti Maddesi Hakediş Ekine Konulur 224
9.18. Malzeme Muayene ve Kabul Tutanakları Hakediş Ekine Konulur 225
9.19. Ataşman İtiraz Tespit Tutanağı Hakediş Ekine Konulur 225
10. YENİ FİYAT TUTANAKLARININ USULÜNE UYGUN HAZIRLANMASI 225
10.1. Yeni Birim Fiyat Yapılması Gereken Durumlar ve Gerekli Şartlar 225
10.2. Yeni Birim Fiyat Yapılmaması Gereken Haller 226
10.3. Yeni Birim Fiyat Düzenlenirken ve Ödenirken Dikkat Edilecek Hususlar 228
10.4. Yeni Birim Fiyat Hesabı ve Yüklenici Kârı İle İlgili Hususlar 229
10.5. Yeni Birim Fiyatlara Uygulanacak Benzer Poz İndirim Oranı ile İlgili KİGT 53.5. Maddesi 233
10.6. Kullanılacak Analizlerin (Miktar, Metraj) Belirlenmesi 235
10.7. Uygulanacak Rayiçlerin (Karsız Fiyat) ve Uygulama Yılının Belirlenmesi 236
10.8. Fiyat Farklı İşlerde Yeni Fiyat Düzenlenmesi Durumunda Yeni Fiyatların Pn’e Bölünmesi 242
10.9. ATGB İşlerde İş Artışı, İş Eksilişi ile Yeni Birim Fiyat Yapımı ile ilgili Hususlar 243
10.10. Ticaret Odasına Gönderilen Faturalarda Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar 244
10.11. Yeni Birim Fiyatların Sözleşme Tutarı ve Yasal İş Artışına (%10 – %20) Etkisi Hesaplanmalıdır 245
10.12. Yeni Birim Fiyatlar İçin Revize Fiyat Hesabı ve İş Programı Revizesi 247
10.13. Yeni Birim Fiyatlara ve İş Artışlarına Yüklenicinin İtiraz Etmesi ve Yapılacak İşlemler 248
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
HAKEDİŞİN DÜZENLENMESİ VE TAHAKKUKA BAĞLANMASI
11. HAKEDİŞİN DÜZENLENMESİ İLE İLGİLİ HUSUSLAR 253
11.1. Hakediş Düzenlemek Zorunlu mudur? 253
11.2. Geçici Hakedişin Düzenlenmesi ile İlgili Sözleşme Hükümleri 254
11.3. Hakedişi Kimin Düzenlemesi Gerekir 255
11.4. Hakedişi Kim İmzalar (İdare ve Yüklenici Adına) ve Kim Onaylar 256
11.5. Hakediş Ne Zaman Düzenlenir 257
11.6. Geçici Kabulden Sonra Geçici Hakediş Raporu Düzenlenebilir mi? 258
11.7. Hakediş Sıralaması ve Düzenlenecek Dokümanlar 258
11.7.1. Ek Dosyalar ve Evraklar Hazırlanır (Sözleşme, İş Programı ) 258
11.7.2. Tutanaklar (Malzeme, Şev, Demir, Kabul, YBF ) Hazırlanır 258
11.7.3. Teknik Tablo ve Kataloglar Hazırlanır 258
11.7.4. Röleve ve Krokiler Hazırlanır (Harita Kontrolüne İmzalatılır) 258
11.7.5. Ataşmanlar ve Metraj Cetvelleri Hazırlanır, Aşağıdaki Hususlara Dikkat Edilir 258
11.7.6. Ara Kesin Hesaplar Yapılmışsa Geçici Hakedişe Dahil Edilmelidir (TBF İşlerde) 259
11.7.7. Metraj İcmal Tablosu Hazırlanır (Yeşil defter) ve Ataşmandan Geçişler Kontrol Edilir 260
11.7.8. Parasal İcmal Tablosu (Yapılan İşler) Hazırlanır, Metraj İcmalden Gelen Değer Kontrol Edilir 260
11.8. Revize Fiyat Hesabı ve Önemli Hususlar 261
11.8.1. Revize Fiyat Hesabı Örneği (KİGT 52.1.) 262
11.8.2. Revize Fiyatta Üst Sınır Hesabı 264
11.8.3. Revize Fiyat Hesabında Önemli Hususlar ve Yanlış Uygulamalar 265
11.8.4. Yeni Birim Fiyatlar İçin Revize Fiyat Hesabı Yapılması 266
11.9. İş Programı Revizesi ve Mücbir Sebeple İlgili Hususlar 267
11.9.1. Mücbir Sebep ve Mücbir Sebep Başvuruları İle İlgili Hususlar 270
11.10. Fiyat Farkı Hesabı ve Fiyat Farkı İle İlgili Önemli Hususlar 272
11.10.1. Öncelikle İdari Şartname ve Sözleşmede Fiyat Farkı Olup Olmadığı Kontrol Edilir 274
11.10.4. Fiyat Farkı Hesabı (Ağırlık Oranları Kullanılarak) 277
11.10.6. İş Programı Ödenek dilimleri ve Fiyat Farkı İlişkisi 282
11.10.7. Süre Uzatımı veya İş Artışı Verilmesi Halinde Fiyat Farkı Hesabı (Fiyat Farklı İşlerde) 285
11.10.8. Süre Uzatımı Verilmesi Halinde Fiyat Farkı Hesabı (Fiyat Farkı Öngörülmeyen İşlerde) 286
11.10.9. Doğrudan Temin ile Yapılan İşlerde Fiyat Farkı Verilir Mi? 287
11.10.10. ÖTV Fiyat Farkı Hesabı (26.03.2022 öncesi işler için) 288
a. ÖTV Fiyat Farkı Hesabının Amacı Nedir 289
b. Eşel Mobil Sistem Nedir ve Normal ÖTV’den Farkı Nelerdir 289
c. Eşel Mobil ÖTV Fiyat Farkı Hesabı (2019/DK. D–48) 291
d. Normal ÖTV Fiyat Farkı Hesabı (2015/Dk. D–86) 294
11.10.11. Kesin Hesap Farkları İçin Fiyat Farkı Hesabı 295
11.10.12. Cezalı Çalışılması Durumunda Fiyat Farkı Hesabı 296
11.11. Fiyat Farkı ve İş Artışları İçin Ek Kesin Teminat Kontrolü Yapılır 296
11.12. (KDV) Katma Değer Vergisi Hesaplanır ve Hakediş Tutarına Eklenir 297
11.13. Hakediş Tahakkuk Tutarı Hesaplanır ve Hakediş Kapağı Düzenlenir 298
11.14. Vergi, Ceza, Teminat Kesintileri Yapılır, Ödenecek Tutar Bulunur 298
11.15. Diğer Kurumlar Adına İmalat Yapılmışsa Tutarı (Mahsup İçin) Ayrıca Hesaplanır 299
11.16. Hakediş Dengeleme Tablosu Düzenlenerek Hakediş Hata Kontrolü Yapılır 299
11.17. Hakediş Dizi Pusulası Düzenlenir 301
11.18. Hakediş Ön Kapağındaki Bilgiler Sözleşme Bilgilerine Göre Kontrol Edilir 301
11.19. Kapakta İsim ve İmza Kontrolleri Yapılır, Eksik İmzalar Tamamlattırılır ve Vekâletname Kontrol Edilir 302
11.20. Hakediş İmzalanarak Makam Onayına Sunulur 302
12. HAKEDİŞLERDEN YAPILACAK KESİNTİLER VE HAKEDİŞ KESİNTİLERİ İLE İLGİLİ HÜKÜMLER 302
12.1. Avans ve Avans Faizi Mahsubu (Kesintisi) 303
12.2. İdareye Olan Borçlar Kesintisi 304
12.3. Sözleşme, İş Artışı, ve Alt Yüklenici Damga Vergisi 304
12.4. Hakediş Damga Vergisi Kesintisi: (Binde 9,48) 306
12.5. Gelir Vergisi (Tevkifatı) Kesintisi (Stopaj) 307
12.6. KDV Tevkifatı (Kesintisi) 310
12.7. Fiyat Farkı ve İş Artışları İçin Ek Kesin Teminat Kesintisi (%6) 313
12.8. Kesin Hesap Kesintisi (TBF) (%5) veya (ATGB) İşlerde (%3) Kesinti ve İade Şartları 314
12.9. Teknik Personelin Uygunsuzluğu ve Teknik Personel Ceza Kesintisi 319
12.10. Araç – Gereç Cezası Kesintisi 321
12.11. Şantiyenin Zamanında Kurulmaması Cezası Kesintisi 322
12.12. İş Programının İdareye Geç Sunulması Cezası Kesintisi 322
12.13. Sözleşmeye Uygun Hareket Edilmemesi Cezası Kesintisi 323
12.14. Günlük Gecikme Cezası Kesintisi 323
12.14.1. Ceza Kesilme Şartları 323
12.14.2. Süre Bitimini Beklemeden İşin Feshedilmesi Halinde Gecikme Cezası Hesabı 325
12.14.3. Geçici Kabul Eksiklikleri Ceza Kesintisi 326
12.14.4. İşin Geçici Kabule Hazır Hale Getirilememesi (nakdi %5’ten Fazla Eksik) 328
12.14.5. Kısmi Gecikme Cezası Kesintisi 329
12.16. Kesin Kabul Eksikliklerini Zamanında Tamamlamama Cezası Kesintisi 331
12.17. Emniyet Tedbiri Cezası Kesintisi 332
12.18. Nefaset Kesintisi (Kabul Eksiklikleri İçin) 332
12.19. Fesih ve Tasfiye Halinde Kesin ve Ek Kesin Teminatın Durumu 333
12.20. Yüklenici Kusuru İle Feshedilen İşlerde İdarenin Uğradığı Menfi Zararın Tazmini 336
13. İDARELERCE KESİLECEK TOPLAM CEZA ÜST SINIRI (%15) VE KESİLEN CEZANIN İADE
ŞARTLARI 337
13.1. Kesilecek Toplam Ceza Üst Sınırı ve Sınırın Aşılması Hali 338
13.2. Kesilen Cezanın İade Edilmesi Mümkün mü? 338
14. HAKEDİŞE İTİRAZ EDİLMESİ VE DÜZELTME YAPILMASI 338
14.1. Hakedişlerde Düzeltme Yapılması 339
14.2. Ataşman ve Diğer Defterlere İtiraz 339
14.3. Metrajlar Açısından İtiraz 340
14.4. Fiyat Farkı Açısından İtiraz 342
14.5. İdarece Kesilen Cezalara İtiraz 342
14.6. Tahakkuk Aşamasında İdarece Yapılan Düzeltmelere İtiraz 342
14.7. Hakediş İtirazı İle İlgili Yetkili Mahkeme 343
BEŞİNCİ BÖLÜM
ÖDEME İŞLEMLERİ, İCRA, HACİZ, GEÇİCİ KABUL
15. HAKEDİŞİN ÖDENMESİ, ÖN MALİ İŞLEMLER VE EKAP’A KAYDEDİLMESİ 345
15.1. Hakedişin Ödenme Süresi 346
15.2. Ödemenin Kime ve Nereye Yapılacağı Hususu (MYHBY 8) 347
15.2.1. Alt Yüklenicilere Doğrudan Ödeme Yapılması ve Altyüklenicilerin Alacak Hakları 348
15.3. Ödeme Emri Belgesi Düzenlenmesi ve Muhasebe İşlemleri 349
15.3.1. Ödeme Emri Belgesine Eklenecek Belgeler (İhaleli İşler) 350
15.3.2. Doğrudan Teminle Yaptırılacak İşlerde Ödeme Emri Belgesine Eklenecek Belgeler 351
15.4. Bütçe Kodu ve Ödenekle İlgili Hükümler 351
15.5. İşçi Ücret Alacağı Takibi ve Ödenmesi 352
15.6. Hakediş Ödemelerinde SGK Borç Sorgulaması Yapılmalıdır 354
15.6.1. Alt Yüklenici Varsa Onlar İçin de SGK Borcu Sorgulaması Yapılmalıdır 355
15.7. Hakediş Ödemelerinde Vergi Borcu Yoktur Yazısı İstenmelidir 355
15.7.1. Vergi Borçlarının Ödeme Belgelerinden Mahsubu 357
15.7.2. Altyükleniciler İçin Vergi Borcu Sorgulaması Yapılır mı? 357
15.8. Hakediş İçin Fatura Düzenlenmesi ve Faturaya Özel Hükümler 357
15.8.1. Faturalarla İlgili Hükümler 357
15.8.2. Elektronik Fatura ile İlgili Hükümler 361
15.9. Hakedişlerin EKAP’a Kaydedilmesi Gerekmektedir 361
16. HAKEDİŞİN EKSİ ÇIKMASI VEYA ÖDENMİŞ İMALATLARIN HAKEDİŞTEN DÜŞÜLMESİ 362
16.1. Sayıştay’ca Tespit Edilen Geçici Hakedişlerdeki Kamu Zararlarında Faiz İşletilir 363
16.2. Doğal Afetler Nedeniyle Zarar Gören İmalatlar İçin Tekrar Ödeme Yapılabilir mi? 364
17. İCRA VE HACİZ DURUMLARINDA YAPILACAK İŞLEMLER 364
17.1. Haciz İhbarnamesi Aşamaları ve İşlemleri 365
17.2. Adi Ortaklıklara Özel Haciz İşlemleri 365
17.3. Yüklenicilerin Hakediş Alacakları Nedeniyle İdareye Karşı Haciz İşlemleri 365
18. TEMLİK VARSA DİKKAT EDİLMELİ ÖNCELİKLE TEMLİK ALACAĞI ÖDENMELİDİR 366
18.1. Birden Çok Temlik Halinde Öncelik Sırası, Temlik Ödemelerinde SGK ve Vergi Borcu Sorgulama 368
19. HAKEDİŞ KESİNTİ VE ÖDEMELERİNDE ÖNCELİK SIRASI 368
19.1. Tahakkuk Aşamasında Öncelik Sıralaması 369
19.2. Ödeme Emri Belgesi Düzenlenirken Yapılacak Kesintilerde Öncelik Sıralaması 370
19.3. Muhasebeye İntikal Eden Hakediş Ödemelerinde Öncelik Sırası 370
19.4. İş Programından Fazla Yapılan İmalatın Ödenme Sırası 371
20. İDARENİN (TEMERRÜDÜ) HAKEDİŞİ ZAMANINDA ÖDEYEMEMESİ VEYA YÜKÜMLÜLÜLKLERİNİ
YERİNE GETİRMEMESİ HALİ 371
20.1. İlgili Mevzuat Hükümleri 371
20.2. Mevzuat Bütün Olarak Değerlendirildiğinde Yükleniciler Şu Hususlara Dikkat Etmelidir 373
21. SÖZLEŞMENİN %80’DEN DÜŞÜK BEDELLE TAMAMLANAN İŞLER VE İŞİN %80 DEN SONRA
TASFİYE DURUMU 374
22. YASAL İŞ ARTIŞ ORANI İÇİNDE BİTİRİLEMEYECEĞİ ANLAŞILAN İŞLERDE ÖDEME 377
22.1. Zorunlu Durumlarda ve İlk İşin Tamamlanması İçin Gerekli İmalatlarda İş Artışı 379
23. YASAL İŞ ARTIŞ ORANI (TBF %20 –ATGB %10) İÇİNDE YAPILAN ANCAK İŞ ARTIŞ ONAYI
BULUNMAYAN İŞLERDE ÖDEME 380
24. YASAL İŞ ARTIŞI ORANINDAN (TBF %20 ATGB %10) FAZLA İŞ YAPILMASI HALİNDE ÖDEME 382
24.1. Yasal Orandan Fazla Yapılan İşlerin Ödemelerinde Görevlilerin Sorumluluğu 385
25. YÜKLENİCİ KUSURLU İMALATLARI VE FAZLADAN YAPTIĞI İŞLERDE ÖDEME 386
26. YÜKLENİCİ NAM VE HESABINA YAPTIRILAN İŞLERDE ÖDEME 387
27. DEVİR, FESİH VE TASFİYE DURUMLARI İLE KURUL KARARI SONUCU İPTAL EDİLEN İŞLERDE
ÖDEME 389
27.1. Sözleşmenin Devri İle İlgili İş ve İşlemler (SGK, Vergi, Teminat, EKAP) 392
28. İHALESİZ İŞ YAPTIRILMASI VEYA İHALENİN İŞ BİTTİKTEN SONRA YAPTIRILMASI DURUMUNDA
ÖDEME 395
29. HAKEDİŞ ALACAKLARINDA ZAMANAŞIMI 397
30. GEÇİCİ KABUL İLE İLGİLİ ÖZET BİLGİLER VE KABUL AŞAMALARI 398
30.1. Geçici Kabul Tutanağını Kim Onaylar 403
30.2. Kabul Komisyonu Kimlerden Oluşur ve Çalışma Usulleri 404
30.3. Ayıplı Eserin İhmal Sonucu İdare Tarafından Kabul Edilmesinin Sakıncaları 405
30.4. Teminat Süresi Ne Zaman Başlar 405
30.5. Kısmi Kabul ve Ara Kabul İle İlgili Hükümler 406
31. KESİN KABUL, KESİN HESAP VE İŞ SONU PROJESİ İLE İLGİLİ HUSUSLAR 407
31.1. Kesin Hesaplar Ne Zaman ve Kim Tarafından Düzenlenir 407
31.2. Kesin Hakediş Ne Zaman Ödenir 409
31.3. Kesin Hesap İçin Fiyat Farkı Hesabı ve Kesinti (%5– %3) İadesi 409
31.4. İş Sonu Projelerinin Hazırlanması ve Onaylanması 411
31.5. Kesin Kabul İşlemleri 411
32. SÖZLEŞMEYE UYGUN İŞ YAPMAMA CEZASI VE FESİH DURUMU 415
ALTINCI BÖLÜM
GÖREV VE SORUMLULUKLAR İLE SUÇ TEŞKİL EDEN DURUMLAR VE CEZAİ MÜEYYİDELER
33. HAKEDİŞ VE ÖDEME SÜRECİNDE GÖREVLİ KİŞİ, KURUM VE SORUMLULUKLARI 421
33.1. Üst Yönetici Kimdir Görev ve Sorumluluğu Nelerdir 422
33.1.1. Üst Yöneticilerin Görev ve Sorumluluğu 422
33.2. Harcama Yetkilisi Kimdir Görev ve Sorumluluğu Nelerdir 425
33.2.1. Kimler Harcama Yetkilisi Olamaz 426
33.2.2. Harcama Yetkililerinin Görev ve Sorumluluğu 427
33.3. Gerçekleştirme Görevlisi Kimdir Görev ve Sorumluluğu Nelerdir 429
33.3.1. Gerçekleştirme Görevi Nedir ve Gerçekleştirme Görevlisi Kimlerden Seçilir 430
33.3.2. Gerçekleştirme Görevlilerinin Görev ve Sorumluluğu 432
33.4. Yapı Denetim Görevlilerinin (Kontrol Teşkilatı Değil) Sorumlulukları 433
33.4.1. Yapı Denetim Görevlilerinin Denetimle İlgili Sorumlulukları 433
33.4.2. Yapı Denetim Görevlilerinin Muayene ve Kabulle İlgili Sorumlulukları 435
33.4.3. Yapı Denetim Görevlilerinin Kesin Hesapla İlgili Sorumlulukları 436
33.4.4. Yapı Denetim Görevlileri ve Fenni Mesullerin İmar Kanunundan Kaynaklanan Sorumlulukları 436
33.5. Muhasebe Hizmeti ve Muhasebe Yetkilisinin Görev ve Sorumlulukları 436
33.5.1. Muhasebe Yetkililerinin Maddi Hataya İlişkin Sorumlulukları 437
33.6. Danışmanlık Hizmeti Sunucularının Sorumluluğu (4735–32, 4734–61) 438
33.7. Yüklenici ve Alt Yüklenicilerin Sorumluluğu 438
33.7.1. Yüklenicinin Bakım ve Düzeltme Sorumlulukları (YİGŞ 25) 439
33.7.2. Yükleniciler Kamu Zararından da Sorumludur 440
33.7.3. Yükleniciler İnşaatta İş Güvenliğinden de Sorumludur (3 Ay – 1 Yıl Hapis) 440
33.7.4. Yüklenicinin Ayıplı İmalatlardan Kaynaklı Sorumlulukları 440
33.8. Şantiye Şefi Tanımı, Görev ve Sorumluluğu İle İlgili Hususlar 441
34. KAMU GÖREVLİLERİ VE YÜKLENİCİLERİN SUÇ TEŞKİL EDECEK DURUMLARI, CEZALAR VE İZİN
MERCİLERİ 444
34.1. Edimin İfasına Fesat Karıştırma Suçu (3–7 Yıl) 445
34.1.1. Yetkili Mahkeme ve Soruşturma İzni ile İlgili Hükümler 447
34.1.2. Dava ve Ceza Zamanaşımı 447
34.2. Görevi İhmal ve Kötüye Kullanma Suçu 447
34.2.1. Yetkili Mahkeme ve Soruşturma İzni ile İlgili Hükümler 448
34.2.2. Dava ve Ceza Zamanaşımı 448
34.3. Kamu Görevlisinin Ticareti Suçu (6 Ay) 449
34.4. Nüfuz Ticareti Suçu (2–5 Yıl) 449
34.5. İrtikâp Suçu (5–10 Yıl) 449
34.5.1. İrtikâp Suçunda Denetim Görevini İhmal Suçu (3 Ay – 3 Yıl) 450
34.6. Rüşvet Alma ve Verme Suçu (4–12 Yıl) 450
34.6.1. Yetkili Mahkeme ve Soruşturma İzni ile İlgili Hükümler 451
34.6.2. Dava ve Ceza Zamanaşımı 451
34.7. İmar Kirliliğine Neden Olma Suçu (1–5 Yıl) 451
34.8. Resmi ve Özel Belgede Sahtecilik Suçları 451
34.9. Kamu Görevinin Terki veya Yapılmaması Suçu 452
34.10. Haksız Fiillerden Doğan Tazmin Sorumluluğu 452
34.11. Memura Görevini Yaptırmamak İçin Direnme Suçu 453
34.12. Devlet Memurları Kanununa Göre Suç ve Cezalar 453
34.13. Sahte veya Yanlış Diploma Kullanılması Suçu 454
34.14. Kamu Görevlisinin Suçu Bildirmemesi Suçu (6 Ay – 2 Yıl) 454
34.15. Sayıştay Denetimi Sırasında Ortaya Çıkan Suçlar 454
34.16. Görevlilerin İdari Sorumluluğu (4735 28) 454
35. KAMU ZARARI VE MALİ SORUMLULUKLARLA İLGİLİ HUSUSLAR 455
35.1. Görevlilerin Mali Sorumluluğu (4735 28) 455
35.2. Kamu Zararının Farklı Kanunlar Açısından İrdelenmesi 455
35.3. Sayıştay’ca Tespit Edilen Kamu Zararları ile Diğer Denetimler Sonucu Tespit Edilen Kamu Zararları
Arasındaki Farklar 457
35.4. Kamu Zararının Oluştuğu Tarih 459
35.5. Kamu Zararında Faiz Başlangıç Tarihi 459
35.6. Kamu Zararında Uygulanacak Kanuni Faiz Oranı (%9) 459
35.7. Kamu Zararında Zamanaşımı 460
35.8. Kamu Zararından Doğan Alacağın Tebliği ve Takibi 460
36. BİR DE BU İŞİN AHLAKİ BOYUTUNA DEĞİNMEK LAZIM 461
36.1. Meslek Ahlakı Yönünden Eksik Yönlerimiz 461
36.2. Yüce Kitabımız Kuran’ı Kerim’in İş Ahlakı ve Adaletle İlgili Öğütleri 462
37. İLGİLİ MEVZUAT KAYNAKLARI VE KISALTMALAR 464
Yazar Özgeçmişi 467
Kavramlar Dizini 469
Barkod: 9789750294150
Yayınevi: Seçkin Yayıncılık
ISBN: 9789750294150
Dili: Türkçe
Basım Yeri: Ankara
Baskı Sayısı: 4. Baskı
Diğer:
Akbank
1 Taksit |
10,50 |
|
2 Taksit |
10,50 |
|
3 Taksit |
10,50 |
|
4 Taksit |
10,50 |
|
|
Garanti Bankası
1 Taksit |
10,50 |
|
2 Taksit |
10,50 |
|
3 Taksit |
10,50 |
|
4 Taksit |
10,50 |
|
|
Bütün Bankalar
1 Taksit |
10,50 |
|
Halkbank, DenizBank CardFinans, Citibank, HSBC Advantege, Bankasya |
|
İş Bankası
1 Taksit |
10,50 |
|
2 Taksit |
10,50 |
|
3 Taksit |
10,50 |
|
4 Taksit |
10,50 |
|
Maximum Kartlar: Maximum özellikli Ziraat Bankası kartlar |
|
Yapı Kredi
1 Taksit |
10,50 |
|
2 Taksit |
10,50 |
|
3 Taksit |
10,50 |
|
4 Taksit |
10,50 |
|
| |
|
|